Voorbereiding wereldreis één

De aanleiding

Sinds onze eerste reis van vijf weken naar Indonesië in 1995, zijn we verknocht aan reizen. Vrijwel ieder jaar na 1995 hebben we een langere reis gemaakt. Dit betekende dat vrijwel alle vakantiedagen in het jaar opgespaard werden voor één lange reis. Tijdens die reizen kwamen we regelmatig reizigers tegen die drie, zes of zelfs twaalf maanden van huis waren. Dat sprak ons ook wel aan en bij ons groeide steeds meer het verlangen om eens langer op reis te gaan.

Eind 2002 kwam de wereldreis in zicht. Door een reorganisatie bij Marjolijn d’r werkgever, kon zij bij deze werkgever (op eigen verzoek overigens) weg. Echter, vrijwel op hetzelfde moment kreeg Remco de mogelijkheid bij zijn werkgever door te groeien tot Financial Controller.

We besloten op dat moment om toch maar niet op reis te gaan, ook omdat de economische situatie verslechterde. Marjolijn ging op zoek (en vond) een nieuwe baan als Hoofd Interne Zaken bij een Gemeentelijke instelling in Amsterdam en Remco ging enthousiast zijn nieuwe uitdaging aan.
Toch bleef de wens om een wereldreis te maken aan ons knagen.

Toen we tijdens onze reis in Nepal een stel tegenkwamen dat op wereldreis was en ons vertelden “dat ze thuis de deur achter zich dicht hadden gedaan en op wereldreis waren gegaan”, wisten we het zeker…. zoiets moeten wij ook doen.

In het voorjaar van 2004 diende Remco een verzoek in voor sabattical leave voor zes maanden, maar dat werd uiteindelijk niet gehonoreerd. Van zijn werkgever mocht hij maximaal drie maanden aaneengesloten weg. Omdat zes maanden al een compromis zou zijn (we hadden namelijk al tijden de wens om een jaar weg te gaan), besloten we om beiden onze banen op te zeggen en een jaar op reis te gaan.

Op deze pagina vind je relevante informatie die je kunt gebruiken bij de voorbereiding van jouw (wereld)reis.


Inhoud van deze pagina

Een opmerking vooraf:
In de tekst is op een aantal plaatsen direct een link naar een relevante website opgenomen, dat het voorbereiden voor jou kan vereenvoudigen. Omdat we zo min mogelijk verwijzingen willen maken naar websites van commerciële aanbieders, hebben we alleen de websites opgenomen die wij het vermelden waard vinden.


De voorbereiding
Er moest een hoop geregeld worden voordat we aan onze reis konden beginnen. Omdat we reeds enige reiservaring hadden, hoefden we niet meer álles te regelen. De meeste dingen die nog geregeld moesten worden, waren van geringe omvang. Maar juist deze dingen namen de meeste tijd in beslag…..

Reisroute
Eén belangrijk aspect van de voorbereiding was natuurlijk het bepalen van de reisroute en de vraag of en hoe die route te verwezelijken zou zijn.
Voor onze reis van een half jaar hadden we in gedachten om naar Zuid Amerika te gaan en via Paaseiland naar Nieuw Zeeland te reizen. Australië had niet onze hoogste prioriteit en zouden we overslaan. We wilden nog wel enkele landen in Azië bezoeken.

Toen we onze plannen wijzigden in een heel jaar op reis, besloten we om het tempo te verlagen, de Galapagoseilanden in te plannen en om ook naar Australië te gaan.

Bij een reisbureau haalden we enkele reisgidsen en we bestudeerden de reisroutes die in die gidsen werden aangeboden. Reisgezelschappen doen in korte tijd alle ‘highlights’ van een land aan en de reisroutes is de folders zijn vaak ook de meest gebruikelijke routes. Daarnaast bekeken we hoe lang de reisgezelschappen plaatsen aandeden om zo een beetje in te kunnen schatten hoeveel tijd wij moesten berekenen voor een stad of streek. Gelukkig hebben wij meer tijd dan het gemiddelde reisgezelschap en hoeven wij niet te haasten. Daarnaast zijn we flexibel genoeg om ook andere (minder toeristische) routes te nemen.

Toen we onze reisroute hadden bepaald, werd het tijd om op zoek te gaan naar het juiste ticket. Tijdens die zoektocht zou blijken dat onze tijdsbesteding voor Zuid Amerika slechts door één element zou worden beperkt, namelijk het feit dat we op 15 november 2004 door móesten vliegen naar Sydney, Australië. In de periode september 2004 tot en met eind december 2004 was namelijk nog slechts één dag waarop beschikbaarheid was voor de vlucht tussen Santiago de Chili en Sydney.

Uiteindelijk zou de globale route er als volgt uitzien:

04-07-04Vertrek naar vanuit Amsterdam naar Ecuador
05/07/2004 – 27/07/2004Ecuador
28/07/2004 – 04/08/2004Galapagos
05/08/2004 – 01/09/2004Peru
02/09/2004 – 29/09/2004Bolivia
30/09/2004 – 03/10/2004Chili tot aan Santiago
13/10/2004 – 21/10/2004Paaseiland
22/10/2004 – 14/11/2004Patagonië / Argentinië
17/11/2004 – 21/11/2004Sydney
22/11/2004 – 28/11/2004Tasmanië
28/11/2004 – 01/12/2004Melbourne
02/12/2004 – 06/12/2004Ayers Rock
07/12/2004 – 12/01/2005Cairns – Sydney
13/01/2005 – 18/02/2005Nieuw Zeeland
19/02/2005 – 21/02/2005Hongkong – Bangkok
22/02/2005 – 08/04/2005Myanmar
09/04/2005 – 20/06/2005Thailand / Laos / Cambodja
21/06/2005 – 27/07/2005China
27/06/2005 – 28/06/2005Filippijnen (Cebu)
begin juli 2005Hong Kong – Amsterdam

We zouden onze flexibiliteit nog iets beperken door een excursie naar de Galapagoseilanden te boeken vanuit Nederland. Omdat die plaats zou vinden in het hoogseizoen, hebben we de excursie vanuit Nederland geboekt en besloten het er niet op te gokken dat die excursie (eventueel) in Ecuador ook te boeken zou zijn.

Een aantal data ligt dus vast. Dat zijn:
– 28 juli tot en met 4 augustus 2004: georganiseerde trip naar de Galapagoseilanden.
– 15 november 2004: de vlucht van Santiago de Chile naar Sydney in Australië.
Alle overige data zijn geheel flexibel.

De Galapagoseilanden
Hoe vind je een boot op de Galapagoseilanden in het hoogseizoen voor een nog acceptabele prijs? Via het internet, natuurlijk, want de Nederlandse reisbureaus zijn (te) duur. Op het internet is het echter een doolhof van aanbieders. Na heel wat internetsites te hebben bekeken was de conclusie dat sommige internetsites erg informatief zijn en sommige sites zijn zeer beperkt in de informatievoorziening.

Eén website die boven alle andere uitstak, was de website van Ecole Travel. Ecole Travel bleek een reisbureautje te zijn in Quito, dat door Nederlanders wordt gerund. Ecole Travel houdt zich naast het organiseren van vrijwilligerswerk in Ecuador ook bezig met het verzorgen van excursies in Ecuador voor veel grote Nederlandse reisorganisaties, m.a.w. als je bij een Nederlandse reisorganisatie een reis naar Ecuador boekt, is de kans groot dat die (deels) door Ecole Travel is verzorgd.

Op de website was veel informatie over de excursies naar de Galapagos Eilanden terug te vinden en een tamelijk ruim aanbod van verschillende boten in verschillende prijsklassen.

Dat het reisbureau door Nederlanders werd gerund, had natuurlijk één zeer groot voordeel, namelijk dat we in het Nederlands met elkaar konden corresponderen. Bij Ecole Travel nam men de tijd voor ons en een behoorlijk e-mailverkeer kwam op gang. Uiteindelijk lukte het Lydia, één van de eigenaars van Ecole Travel om een excursie voor ons te boeken tegen een ‘acceptabele’ prijs.
We kunnen zonder meer zeggen dat Ecole Travel alles zeer goed hebben geregeld! Een aanrader!

Rond de wereld tickets
De zoektocht naar een geschikt rond-de-wereld-ticket begon op het internet. Er zijn veel websites van reisaanbieders en luchtvaartallianties waarop informatie terug te vinden is, maar een bezoek aan een goed reisbureau is uiteindelijk toch essentieel. Een rond de wereld ticket is namelijk een op maat gesneden product en juist daarin schiet het internet te kort en is een goed reisbureau de enige uitkomst.
Een ander nadeel van het internet is dat de beschikbaarheid van vluchten niet gecontroleerd kan worden. Rond-de-wereld tickets kunnen slechts geboekt worden in bepaalde boekingsklassen en op de beschikbaarheid van stoelen in die boekingsklassen kan alleen een reisbureau antwoord geven.

We probeerden informatie te verkrijgen door bij een aantal reisbureaus langs te gaan. De ervaringen met reisbureaus waren over het algemeen niet zo positief. Zo hebben we van TUI Reisbureaus nooit meer iets vernomen na een verzoek om één en ander voor ons uit te zoeken en Reisbureau My Travel (tegenwoordig opererend onder de naam ‘Yor’) wilde eerst € 25,- offertekosten afrekenen voordat ze überhaupt iets voor ons wilden doen (!).

De enige twee reisbureaus waar we wél goede ervaringen mee hebben, zijn Kilroy Travels en het World Ticket Center in Amsterdam. Met name Kilroy Travels heeft twee “rond-de-wereld ticketspecialisten” in dienst, is erg goed en erg snel zijn!. Zij kwamen met een voorstel waar we ons helemaal in konden vinden en om die reden hebben we de tickets ook door Kilroy laten verzorgen.

Naast de kennis en snelheid van de twee medewerkers van Kilroy, bieden ze nog goede service, waarvan er één zeer relevant is. Zij zijn bereid vliegdata voor je te wijzigen in het systeem nadat de tickets zijn gekocht. Dit kan door middel van het sturen van een e-mail met je wijzigingsverzoek. Dit bespaart je in een ver land een bezoek of een telefoontje aan de betreffende luchtvaartmaatschappij om je vluchtdatum te wijzigen met alle problemen van dien.
Alleen dit is al reden genoeg om voor Kilroy te kiezen. Zo blijft je wereldreis genieten en niet regelen.

Luchtvaartallianties
Er zijn meerdere luchtvaartallianties die rond-de-wereld tickets aanbieden en allen hebben ze zo hun voor- en nadelen. Omdat wij naar Zuid Amerika, Paaseiland en Nieuw Zeeland wilden, werd het aantal aanbieders van rond-de-wereld tickets beperkt tot twee, nl:
– Global Express en
– One World.

Opvallend is dat de samenstelling van de luchtvaartmaatschappijen in beide allianties nagenoeg aan elkaar gelijk zijn, maar toch zijn er belangrijke verschillen.

Zo is het ticket van de Global Explorer gebaseerd op het aantal ‘miles’ dat je af wilt leggen. Hierbij wordt het totale aantal miles ‘over land’ berekend. Of je een traject dus vliegt of over land aflegt, maakt niet uit.
Er wordt gebruik gemaakt van een staffel van miles, waaraan een tarief hangt; zo kosten bijvoorbeeld 24.000 miles € 2.400,- en 29.000 miles € 2.900,- (exclusief luchthavenbelastingen).

One World hanteert een ander systeem. Bij deze alliantie wordt de ticketprijs bepaald door het aantal continenten dat je aandoet. Per continent betaal je een bedrag. Zo kost het aandoen van vier continenten € 2.400,- exclusief belastingen. Naast de intercontinentale vluchten mag je per continent maximaal vier vluchtsegmenten (dit is een vlucht tussen twee luchthavens; een tussenlanding kost je derhalve twee segmenten) gemaakt worden. Binnen een continent mag worden ‘ge-backtrackt’, dat wil zeggen dat je terug mag vliegen in de richting waar je vandaan kwam. Dit kan ook een relevant aspect zijn bij de keuze voor een rond-de-wereld ticket.
Een klein addertje onder het gras is dat bij het tellen van het aantal continenten het continent Europa mee moet worden genomen, omdat daar de laatste vlucht heen gaat!

De route die wij in gedachte hadden bedroeg in de Global Explorer-variant 29.003 miles en we zouden dus net over de grens van 29.000 miles heengaan, wat zou betekenen dat het ticket € 500,- duurder zou worden. Vandaar dat we een alternatief zochten in het One World ticket. Het betekende wel dat we onze reisplannen iets moesten wijzigen.

Ons eerste plan was namelijk om vanuit Santiago de Chili, via Paaseiland naar Auckland in Nieuw Zeeland te vliegen. Deze optie is wél mogelijk met de Global Explorer, maar niet met de One World (daar komen de verschillen!). Dit komt door dat een klein stukje van het traject (tussen Papeete op Tahiti en Auckland) met Air Tahiti wordt gevlogen. Die luchtvaartmaatschappij doet wél mee in de Global Explorer, maar niet in de One World. Het eerste plan zou dus niet lukken.

Het alternatief was het One World ticket. Dit ticket heeft als voordeel dat er een rechtstreekse vlucht is vanuit Santiago de Chili naar Auckland (een gezellige 17 uur in een toestel zitten) en dat we een bezoek aan Paaseiland zouden kunnen realiseren door twee van de vier vluchtsegmenten in te zetten voor een retourtje Santiago – Paaseiland. Het was nu ook mogelijk om het retourtje Paaseiland tussentijds in te plannen in plaats van aan het einde van de reis door Chili.

Maar ook aan het One World-ticket kleefden enkele bezwaren. Op het traject Santiago – Sydney was alleen nog beschikbaarheid op één vlucht in de periode september tot en met december 2004. Hier speelt het probleem van de boekingsklassen, zoals al eerder is aangegeven. De vlucht stond op het internet namelijk als ‘nog beschikbaar’.

We stelden onze plannen bij door eerst Australie te bezoeken en daarna Nieuw Zeeland. Achteraf gezien is dit een zeer goede beslissing geweest. We zouden nu net voor het hoogseizoen (net voor de heetste periode) in Australië zijn en we zouden nu in het hoogseizoen in Nieuw Zeeland zitten; het seizoen met de beste weersvooruitzichten.

De woning

We hebben een eigen (koop)appartement en we waren er al snel uit dat de wereldreis onbetaalbaar zou worden als we het appartement een jaar leeg zouden laten staan; de hypotheek en vaste lasten zouden namelijk gewoon doorlopen. We moesten dus op zoek naar een huurder.
De vraag was: “Verhuren we de woning gemeubileerd of gestoffeerd?” Het antwoord op die vraag zouden we laten afhangen van de wens van de huurder(s). Als we de woning alleen gestoffeerd zouden kunnen verhuren, dan zouden we de meubels op moeten slaan. Gelukkig beschikken we over een zeer ruime berging, waar we het één en ander in zouden kunnen opslaan. Vorig jaar kregen we de mogelijkheid om voor een bescheiden bedrag een berging van circa 30 m2 te huren. Omdat we toen al met het idee van een wereldreis in het hoofd liepen, grepen we die kans meteen aan.

Om de verhuur van het appartement te bespoedigen:

meldden we bij iedereen die we kenden dat we de woning zouden gaan verhuren;
schreven we enkele bedrijven aan;
plaatsten we een advertentie op marktplaats en andere websites;
benaderden we enkele verhuurbedrijven / bemiddelingsbureaus.

Het aanschrijven van bedrijven was het minst succesvol. De meeste bedrijven namen niet eens de moeite om te melden dat ze niet geïnteresseerd waren.

De advertentie op marktplaats werd druk bezocht (ruim 1.200 bezoekers in twee weken tijd), maar leverde geen echte reacties op.

Onze aanmelding bij www.huisbel.nl leverde een stortvloed aan telefoontjes op, waaronder een aantal van serieuze kandidaten.

Onze uiteindelijke huursters vonden onze advertentie op het internet, waren erg enthousiast toen ze ons appartement zagen en wilden het appartement voor de hele periode huren. Zo konden we ruim twee weken voor vertrek het huurcontract met de huurders afsluiten. Gelukkig hebben we een vriend die makelaar is en hij kon ons goed helpen bij het opstellen van een rechtsgeldig en goed huurcontract. Houd er namelijk rekening meer dat bij een slecht opgesteld contract de huurder(s) aanspraak kunnen maken op huurrecht en dan ben je als tijdelijke vrhuurder de pineut!

Het budget
Dat het geen goedkoop jaartje zou worden was ons wel duidelijk. We hadden besloten om naar de Galapagoseilanden te gaan en een auto te huren in zowel Australië als Nieuw Zeeland. Deze dingen zouden een hoop geld gaan kosten. Daarnaast hadden we besloten om niet super low budget te gaan reizen, dus (in principe) geen dormitories (slaapzalen).

Vanuit vorige reizen die we hebben gemaakt, hebben we onze uitrusting al voor een groot deel en die hoeven we (nog) niet te vervangen. Dat scheelt ook al een hoop geld.

Een voorzichtige voorcalculatie van onze wereldreis laat zien dat we ongeveer € 20.000,- per persoon kwijt zullen zijn. In dit bedrag zitten in ieder geval de volgende kosten:

verblijfkosten4.500
eten / entreegelden etc.5.500
rond de wereld ticket + overige (losse) tickets3.200
Galapagos eilanden1.400
kosten van (inter)lokaal vervoer2.500
reisverzekering800
visumkosten350
overige kosten1.750
Totaal20.000

Bij de budgetcalculatie is ruim gerekend met de kosten van overnachten, (inter)lokaal vervoer en de kosten van eten / entreegelden. Eén euro minder per dag voor bijvoorbeeld vervoer, scheelt op het totaal al flink. Aan de andere kant zijn een hoop kosten niet ingecalculeerd.

Inentingen en reisverzekering
Naast de reisroute waren de inentingen en de reisverzekering twee belangrijke aspecten.

Vaccinaties en malariaprofilaxe
Als ervaren reizigers hebben we een groot aantal vaccinaties al gehad. Ons vaccinatiepaspoort ziet er indrukwekkend uit met alle stempels, maar toch werden we behoorlijk ‘lekgeprikt’. Er werden ons nog drie vaccinaties geadviseerd:, één voor DTP, één voor Hepatitis B en één voor gele koorts. Vlak voor vertrek mogen we nog een vaccinatie voor Hepatitis B halen.

Hepatitis A
We zijn al in het bezit van een Hepatitis A vaccinatie. Vorig jaar hebben we twee inentingen gehad, waarmee we vooralsnog tenminste 10 jaar ‘beschermd’ zijn.

Hepatitis B
We werden geadviseerd ons ook in te enten tegen Hepatitis B. Deze variant van Hepatitis blijkt nog minder prettig te zijn dan Hepatitis B. Na drie gefaseerde vaccinaties zijn we beschermd tegen Hepatitis B. De eerste vaccinatie is toegediend, de tweede kunnen we (na een maand) nog net voor vertrek halen en de derde zullen we in Australië halen.

Difterie, tetanus en Polio (DTP)
Er moest een nieuwe DTP-prik toegediend worden. De geldigheidsduur van deze vaccinatie blijkt in de afgelopen maanden terug te zijn gebracht van 15 jaar naar 10 jaar, doordat de ziektes zich thans meer dan in het verleden openbaren;

Gele koorts
Hoewel we aan de ‘veilige’ zijde van de Andes blijven (de westzijde) en we niet echt naar een gebied gaan waar Gele koorts heerst, hebben we ons toch laten vaccineren. Nu kunnen we eventueel de reisroute verleggen en wel een ‘gele koorts-gebied’ bezoeken. Daarnaast vereenvoudigt de vaccinatie (althans de stempel in het vaccinatiepaspoort) toegang tot landen die je anders geweigerd zou kunnen worden, doordat je in een gele koorts-gebied bent geweest.

Malariaprofylaxe
Voor onze route door Zuid Amerika hebben we geen malariaprofilaxe nodig. Alleen in Bolivia zou onze route door een klein deel van het malariagebied gaan. We hebben echter besloten het risico te nemen en in Zuid Amerika geen malariatabletten te slikken. We nemen wel een aantal Lariamtabletten mee die we direct kunnen inzetten.
In Australië zullen we onze malariatabletten voor Azië aanschaffen. Het schijnt dat deze spullen in Australië eenvoudig en goed verkrijgbaar zijn.

Verzekeringen
De eerste zoektocht naar reisverzekeringen was op het internet, namelijk door het lezen van de ervaringen van andere wereldreizigers. Uit die verhalen kwam al snel een klein aantal reisverzekeraars naar voren die de moeite van een onderzoek waard waren, namelijk:
– Elvia Verzekeringen;
– Special ISIS verzekering;
– Ooms Verzekeringen;
– Europeesche Verzekeringen.
Al deze verzekeringen zijn zogenaamde ‘primaire’ verzekeringen. Dat wil zeggen dat naast deze verzekeringen géén aparte ziektekostenverzekeringen nodig zijn.

Ooms verzekeringen viel al snel af vanwege de moeite die we hadden om de juiste informatie op het internet terug te vinden.

Elvia en Special Isis zijn wel goed terug te vinden op het internet. De Joho Company en Tunafish hebben een goede site, waarop de voorwaarden, de dekkingsoverzichten en de tarieven terug te vinden zijn en waar zelfs een vergelijking is gemaakt tussen deze twee. Voorts is het, door een beetje zoeken op het internet, mogelijk om internetpagina’s te vinden waar 10% korting op de premie van Elvia Verzekeringen wordt gegeven.
Enkele criteria die we aan de reisverzekering stelden, waren:

ziektekosten dienen goed verzekerd te zijn. De kosten die met geneeskundige behandelingen te maken hebben, kunnen hoog oplopen. De voorkeur heeft de maatschappij die eventuele rekeningen direct aan de behandelend arts betaalt, zodat we die kosten niet voor hoeven te schieten en pas achteraf kunnen declareren;
bagagedekking is veel minder relevant, aangezien we weinig van waarde meenemen en verzekeringsmaatschappijen een zodanige afschrijvingstermijn hanteren dat een eventuele de schadeuitkering niet toereikend is;
mogelijkheid van tussentijds terugkeren in Nederland in noodgevallen;
goede repatriëringdekking in geval we door welke omstandigheid terug naar Nederland moeten keren of als familie door omstandigheden over moet komen naar het verre land waar wij ons dan in bevinden;
adrelaninesporten moeten bij voorkeur meeverzekerd zijn;
mogelijkheid tot verlenging van de verzekering na definitieve terugkomst in Nederland. Voor een toeslag biedt zowel Elvia al Special Isis de laatste optie aan voor de periode van één of twee maanden.

De Special Isis verzekering heeft een aantal voordelen boven de Globetrotter verzekering van Elvia, waaronder:

je bent per verzekerde periode verzekerd bij tussentijdse terugkomst in Nederland voor de duur van maximaal 31 dagen;
verlenging is tussentijds mogelijk, waardoor we twee keer een verzekering van een half jaar kunnen afsluiten. Dit heeft als voordeel dat:
 – we de premiebetaling in twee delen kunnen betalen;
 – we twee keer (één keer per termijn) de mogelijkheid hebben om maximaal 31 dagen naar Nederland terug te keren in geval van nood;
de premie lager is dan bij de Globetrotterverzekering;
de dekking uitgebreider is dan bij de Globetrotterverzekering.

Overige kleine voorbereidingen
Tot de categorie kleine voorbereidingen behoren onder andere:
– geldzaken regelen, waaronder credit cards en pinpassen;
– regelen van een frequent flyerpas;
– communicatiemiddelen;

Geldzaken

Travellers cheques
Voor we op reis gingen, hebben we traveller’s cheques aangeschaft. Een deel van de cheques waren in Amerikaanse Dollars en een deel in Euro’s. Door dat laatste te doen, zouden het koersrisico vervallen als we cheques over zouden houden. We kochten voor een bedrag van € 2.000,- per persoon travellers cheques. Door zowel dollarcheques als Eurocheques mee te nemen, zouden we ook een goede dekking hebben….. dachten we.

We zijn nu terug en achteraf gezien was de aankoop van een groot bedrag aan travellers cheques eigenlijk onnodig geweest. Overal waar we zijn geweest -op Birma na- hebben we de mogelijkheid gehad om te kunnen pinnen. Een aantal travellers cheques achter de hand hebben voor onvoorziene gevallen is natuurlijk handig, maar de tijd dat je zonder travellers cheques niet over de wereld kan zwerven is definitief voorbij.

Credit Card
Zonder credit card niet op reis. In de eerste plaats omdat de credit card als een goede back up fungeert in geval er onvoorzien geld nodig is dat op een andere manier niet te verkrijgen is. Daarnaast is de credit card noodzakelijk als je een auto wilt huren. Als derde functie geldt natuurlijk de betaalfunctie. Hierin zijn wij echter erg terughoudend geweest. In eerste instantie om de uitgaven inzichtelijk te houden en in de tweede plaats het fraude-risico. Als er fraude wordt gepleegd, dan moet dat binnen een bepaalde tijd aan de credit cardmaatschappij worden gemeld. Op reis is de vraag of je binnen die tijd kunt reageren.

Betaalrekening
We hebben speciaal voor een betaalrekening (privérekening) gekozen waarbij geldopnamen in het buitenland gratis zijn. Zeker als je voor langere tijd op reis gaat is dat aanbevelenswaardig, omdat het je een hoop transactiekosten scheelt.

Frequent Flyerpas
Een oud collega van Remco en zelf ook wereldreiziger bracht ons op het idee om een Frequent Flyerpas aan te vragen van de luchtvaartalliantie waar we mee zouden vliegen. In zo’n jaartje tijd kun je een leuk aantal punten verdienen en er op die manier wellicht nog een weekendje Barcelona of zoiets aan overhouden.

Communicatiemiddelen
Hoe communiceer je met het thuisfront op een eenvoudige en goedkope manier?

www.waarbenjij.nu?
Op de website www.waarbenjij.nu kun je een persoonlijke pagina aanmaken die je in staat stelt om één (algemeen) berichtje naar een hoop personen in één keer te sturen. Nadat je je eigen pagina hebt aangemaakt, kun je de e-mailadressen van familie en vrienden invoeren en die worden in een verzendlijst geplaatst.

Iedere keer dat je tijdens je reis een bericht intikt op deze website, wordt dit bericht naar alle personen in de mailinglist verstuurd. Deze personen kunnen vervolgens op jouw berichtje reageren. De lay-out van de website is eenvoudig aan te passen.

Skype
Skype is een computerprogramma waarmee je vanaf een computer kunt bellen. Het enige dat je nodig hebt is het programma zelf en een headset.
Met behulp van dit programma kun je wereldwijd gratis bellen naar een andere computer waarop dat programma staat of voor een zeer aantrekkelijk tarief (vanaf € 0,017) naar vaste telefoons wereldwijd.

Wat heb ik hieraan tijdens mijn (wereld)reis?
In veel internetcafé’s staan tegenwoordig computers waaraan headsets zijn gekoppeld en ook de snelheid van de verbinding bij een groot aantal internetcafé’s is voldoende om via het internet te bellen, met name in Azië (Zuid Amerika loopt wat dat betreft achter). Door op een computer wereldwijd het programma te downloaden en vervolgens te installeren (dat gaat snel), kun je op een voordelige manier naar huis bellen.

Mobiele telefoon
Dit is een zeer dure optie om mee naar huis te bellen vanuit het buitenland. Wij hadden onze dual band mobiele telefoon vier en een halve maand voor niets meegeleept door Zuid Amerika, omdat deze daar niet werkte. Toen hebben we het apparaat meegegeven aan vrienden van ons die we in Chili ontmoetten en die weer terugkeerden naar Nederland. Pas vanaf Australië hadden we er mee kunnen bellen.

Natuurlijk kan het handig zijn om ter plaatse even snel een belletje te plegen met je mobieltje, maar je moet overwegen of je voor die luxe al die tijd met een mobiele telefoon en een oplader wilt rondlopen.

Reisdocumenten
Naast geldige reisdocumenten moet je een groot aantal andere documenten meeslepen. Dit kan natuurlijk door de originele documenten mee te nemen, maar kopieën zijn verstandiger. Als deze zoekraken of beschadigen (en de kans op dat laatste is erg groot als je voor langere tijd op reis gaat), dan is dat veel minder erg. Wij maakten voorheen altijd twee setjes met kopieën en die verdeelden we zodanig dat de ander altijd met jouw kopieen (o.a. van het paspoort, verzekerings- bewijs, aanloopnota’s van travellers checks etc. liep).

Tijdens onze wereldreis hebben we dat anders aangepakt en hebben we de gegevens gebrand op cd, samen met enkele foto’s van vrienden en een aantal mp3-tjes.